Μαρούλι : Οφέλη και διατροφική αξία

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram

Το μαρούλι παίζει σημαντικό ρόλο για το οικοσύστημα και τον άνθρωπο και δεν είναι τυχαίο ότι καταναλώνεται εδώ και χιλιάδες χρόνια.

Από οικολογικής άποψης παρέχει τροφή για αρκετά είδη ζώων όπως τα έντομα, τα κουνέλια και τα ελάφια και ταυτόχρονα είναι σπουδαία τροφή και για τον άνθρωπο.

Πληθώρα ερευνών επιβεβαιώνουν πως το μαρούλι μαζί με όλες τις ποικιλίες του είναι το λαχανικό με τα υψηλότερα ποσοστά κατανάλωσης παγκοσμίως. Η καλλιέργεια πράσινων φυλλωδών λαχανικών γενικότερα αυξάνεται ανά έτος και η συνολική του παραγωγή ξεπερνάει τους 25 εκατομμύρια τόνους!

Η γεύση που αποτυπώνει το μαρούλι είναι ελαφριά και ήσυχη. Αυτός είανι και ο λόγος που το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων το καταναλώνει με ευκολία. Είναι ένα λαχανικό που καλλιεργείται τους περισσότερους μήνες το χρόνο και δεν ευδοκιμεί τόσο πολύ τους ζεστούς μήνες μέσα στό έτος. 

Ποικιλίες μαρουλιού

Οι επικρατέστερες ποικιλίες του μαρουλιού είναι τέσσερις και οι πιο γνωστοί αντιπρόσωποι αυτών είναι: 

  1. Μαρούλι Ρομάνα
  2. Μαρούλι με χαλαρό ανοιχτό φύλλωμα 
  3. Λείο κελυφωτό μαρούλι
  4. Μαρούλι με κατσαρό κελυφωτό φύλλωμα

Θρεπτική αξία

Η θρεπτική αξία του μαρουλιού είναι αρκετά σημαντική.

Η διατροφική του αξία ποικίλει και εξαρτάται από περιβαλλοντικούς παράγοντες όπως το ηλιακό φως, η θερμοκρασία καλλιέργειάς του, η περίοδος ανάπτυξής του, η χρήση λιπάσματος, οι τρόποι αποθήκευσής του, οι πρακτικές καλλιέργειάς του από τον παραγωγό και ο χειρισμός του προϊόντος και το χώματος μετά τη συγκομιδή. Ειδικότερα, το μαρούλι είναι μια καλή πηγή όλων των παρακάτω:

Φυτικές ίνες

Οι φυτικές ίνες είναι ουσίες που προλαμβάνουν και ανακουφίζουν από τη δυσκοιλιότητα.

Σίδηρος

Ο σίδηρος είναι απαραίτητο μέταλλο για την ανάπτυξη του σώματος και τη μεταφορά του οξυγόνου.

Φυλλικό οξύ

Βοηθάει στην αντιγραφή και επισκευή του DNA μας, με αποτέλεσμα να μας προστατεύει από την ανάπτυξη κάποιας μορφής καρκίνου.

Βιταμίνη C

H βιταμίνη C είναι απαραίτητη για την διαδικασία επούλωσης και τον σχηματισμό αιμοφόρων αγγείων, χόνδρου, μυικής μάζας και κολλαγόνου.

Το μαρούλι σε μικρότερες ποσότητες περιέχει μαγνήσιο, φώσφορο, κάλιο, νάτριο, ασβέστιο και βιταμίνη Κ. Η τελευταία προστατεύει τα κόκκαλα μας απο οστεοπόρωση και από την πρόληψη φλεγμονωδών ασθενειών. Επιπλέον, περιέχει αντιοξειδωτικά και καροτενοειδή τα οποία προστατεύουν τα κύτταρα μας και το σώμα μας από τον καρκίνο.

Τα θρεπτικά συστατικά του μαρουλιού διαφέρουν από είδος σε είδος. Παραδείγματος χάριν, τα μαρούλια Ρομάνα, το πιο κοινό μαρούλι που πουλιέται στις αγορές, είναι πλούσιο σε φολικό οξύ. Αντίθετα, τα κοκκινόφυλλα μαρούλια είναι πλουσιοτερα σε φαινολικές ουσίες.  

Ευεργετικές ιδιότητες

Χιλιάδες χρόνια καλλιέργειας αυτού του πράσινου φυλλώδους λαχανικού έχουν προσφέρει πολλές ευεργετικές ιδιότητες στη υγεία των ανθρώπων.

Το μαρούλι διαδραματίζει σημαντικό ρόλο σε διάφορες διεργασίες στο ανθρώπινο σώμα. Κάποιες κυρίες ιδιότητες με βάση τα θρεπτικά του συστατικά είναι ότι συμβάλλει στον σχηματισμό κολλαγόνου , στη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης  και στην απορρόφηση ανόργανου σιδήρου.

Παρόλα αυτά, η βασικότερη ιδιότητά του είναι ο ενισχυτικός του ρόλος στο ανοσοποιητικό μας σύστημα λόγω της υψηλής του αντιοξειδωτικής δράσης.

Οφέλη

Ο Παγκόσμιος οργανισμός υγείας συνιστά ημερησίως 2 φορές την ημέρα να καταναλώνουμε σαλάτα συνδυαστικά με τα γεύματά μας.

Οσο μεγαλύτερη ποικιλία έχουμε στη διατροφή μας απο την ομάδα των λαχανικών, τόσο μεγαλύτερη είναι η πρόσληψη των βιταμινών και των φυτικών ινων ημερησίως.  Έτσι λοιπόν αφού το μαρούλι είναι από τα πιο συνήθη λαχανικά  στη διατροφή μας, αποτελεί βασική πηγή θρεπτικών συστατικών. Λόγω ότι περιέχει καροτενοειδή και φαινολικές ουσίες συμπεριλαμβανομένου και των θρεπτικών συστατικών που αναφέρθηκαν παραπάνω, προσφέρει πολλά οφέλη στην υγεία μας όπως:

  • αποτελεί ρυθμιστικό παράγοντα των επιπέδων του σακχάρου, επομένως μειώνει τις πιθανότητες εμφάνισης μορφών διαβήτη
  • μειωμένη πιθανότητα μορφών καρκίνου λόγω της περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες 
  • μειώνει την πιθανότητα εμφάνισης παχυσαρκίας
  • προάγει την μείωση της κακής χοληστερίνης η οποία συνήθως οδηγεί σε καρδιαγγειακές παθήσεις και άλλες επικίνδυνες καταστάσεις 
  • βελτιώνει τη γνωστική λειτουργία και το ανοσοποιητικό μας σύστημα
  • μειώνει τις φλεγμονές στο σώμα 
  • προσφέρει μειωμένη ενεργειακή πρόσληψη σε υπέρβαρα ή παχύσαρκα άτομα που πασχίζουν να μειώσουν το βάρος
  • μειώνει την πιθανότητα δυσκοιλιότητας

Τρόποι φύλαξης και συντήρησης 

Για να αυξήσουμε τη διάρκεια ζωής του μαρουλιού με σκοπό την κατανάλωση του, ο καλύτερος τρόπος φύλαξης και συντήρησής του στο ψυγείο είναι είτε κομμένο φύλλο φύλλο είτε να το τυλίξουμε ολόκληρο με χαρτί κουζίνας ή να το αποθηκευσουμε σε χάρτινη σακούλα. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram

Περισσότερα άρθρα

αλκοόλ και εφηβεία

Αλκοόλ και εφηβεία 

Ο όρος αλκοόλ και εφηβεία προκαλεί όλο και μεταλύτερη ανησυχία τα τελευταία χρόνια μιας και η κατανάλωση οινοπνεύματος από νεαρά άτομα αυξάνεται

Scroll to Top