Βούτυρο ή μαργαρίνη;

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram

Βούτυρο ή μαργαρίνη; Το βούτυρο και η μαργαρίνη εξυπηρετούν τον ίδιο σκοπό. Είναι λιπαρές ουσίες που χρησιμοποιούνται στην μαγειρική, στην ζαχαροπλαστική και στην επάλειψη. Τι είναι προτιμότερο όμως να καταναλώνουμε;

Βούτυρο ή μαργαρίνη; Χαρακτηριστικά μαργαρίνης

Η μαργαρίνη παρασκευάζεται από φυτικά έλαια, οπότε περιέχει ακόρεστα “καλά” λίπη, πολυακόρεστα και μονοακόρεστα.

Αυτοί οι τύποι λιπών συμβάλλουν στη μείωση της λιποπρωτεΐνης χαμηλής πυκνότητας (LDL), ή αλλιώς της “κακής” χοληστερόλης, όταν αντικαθίστανται με κορεσμένα λιπαρά.

Η μαργαρίνη είναι ένα τεχνητό προϊόν που αποτελείται κυρίως από υδρογονωμένο φυτικό έλαιο. Η «σκλήρυνση» του φυτικού ελαίου με τη διοχέτευση υδρογόνου σε υψηλή θερμοκρασία, παράγει τη μαργαρίνη. Ούσα φυτικής προέλευσης, δεν έχει καμία διαιτητική χοληστερόλη. Επίσης, περιέχει μεγαλύτερη ποσότητα «καλών» ακόρεστων λιπαρών – πολυακόρεστα και μονοακόρεστα λίπη – καθώς παράγεται από φυτικά έλαια (όπως τα έλαια από κανόλα, κράμβη, το ηλιέλαιο και το ελαιόλαδο), τα οποία περιέχουν μεγάλες ποσότητες ακόρεστων λιπών. Αυτά τα ακόρεστα λίπη μειώνουν την «κακή» χοληστερόλη LDL και αυξάνουν την «καλή» χοληστερόλη HDL στο αίμα, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο προσβολής από καρδιαγγειακές παθήσεις.

Όμως, δεν είναι όλες οι μαργαρίνες ίδιες. Ορισμένες περιέχουν τρανς λιπαρά. Σε γενικές γραμμές, όσο πιο στερεή είναι η μαργαρίνη, τόσο περισσότερα τρανς λιπαρά περιέχει. Έτσι, οι μαργαρίνες σε στικ έχουν συνήθως περισσότερα τρανς λιπαρά από ό,τι οι μαργαρίνες σε μπανιέρα.

Τα τρανς λιπαρά, όπως και τα κορεσμένα λιπαρά, αυξάνουν τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα και τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων. Επιπλέον, τα τρανς λιπαρά μειώνουν τα επίπεδα της λιποπρωτεΐνης υψηλής πυκνότητας (HDL) ή της “καλής” χοληστερόλης. Γι’ αυτό παραλείψτε το ξυλάκι και προτιμήστε αντ’ αυτού μαλακή ή υγρή μαργαρίνη.

Βούτυρο ή μαργαρίνη; Χαρακτηριστικά βουτύρου

Το βούτυρο είναι ένα γαλακτοκομικό προϊόν, που παρασκευάζεται από την κρέμα που βρίσκεται στην κορυφή του γάλακτος Το βούτυρο, εν ολίγοις , παρασκευάζεται από ζωικό λίπος, οπότε περιέχει περισσότερα κορεσμένα λιπαρά από την μαργαρίνη..

Τα περισσότερα βούτυρα είναι φυσικά ενώ υπάρχουν και μερικά με αλάτι, αρωματικές ουσίες και συντηρητικά. Το βούτυρο χρησιμοποιείται κυρίως για να απλώνεται στο ψωμί, αλλά και στο μαγείρεμα στην κατσαρόλα, στο φούρνο και στο τηγάνι.

Το βούτυρο είναι πιο φυσικό και νόστιμο από τη μαργαρίνη. Είναι καλή πηγή λιποδιαλυτών βιταμινών όπως η βιταμίνη Α, η βιταμίνη D, η βιταμίνη Ε και η βιταμίνη Κ. Ωστόσο, περιέχει χοληστερόλη και υψηλά επίπεδα κορεσμένων λιπαρών.

Τελικά βούτυρο ή μαργαρίνη πρέπει να χρησιμοποιούμε;

Αναζητήστε ένα άλειμμα που δεν περιέχει τρανς λιπαρά και έχει την μεγαλύτερη δυνατή ποσότητα ακόρεστων λιπαρών.

Όταν συγκρίνετε τα αλείμματα, φροντίστε να διαβάζετε τον πίνακα διατροφικών στοιχείων και να ελέγχετε τα γραμμάρια κορεσμένων και τρανς λιπαρών. Περιορίστε την ποσότητα που χρησιμοποιείτε για να περιορίσετε τις θερμίδες.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram

Περισσότερα άρθρα

δίαιτα κέτο

Δίαιτα Κέτο: Όλη η αλήθεια

Η δίαιτα κέτο είναι μια διατροφή πολύ φτωχή σε υδατάνθρακες και πλούσια σε λιπαρά. Ένα κλασικό πρόγραμμα στην δίαιτα κέτο αποτελείται σε

Scroll to Top