Ποια λαχανικά είναι καλύτερο να καταναλώνονται ωμά;

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram

Τα λαχανικά αποτελούν μια σπουδαία τροφή λόγω της εξαιρετικής τους ποικιλομορφίας και της υψηλής τους θρεπτικής αξίας.

Μπορούν να καταναλωθούν ωμά ή και μαγειρεμένα, έχουν υψηλή συγκέντρωση νερού και φυτικών ινών και διαφορετικά χρώματα που προέρχονται από τις διαφορετικές χρωστικές και αντιοξειδωτικές ουσίες που περιέχουν.

Πλούσια σε θρεπτικά συστατικά

Όλα τα λαχανικά είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, τα οποία δεν περιέχονται σε άλλες τροφές.

Βοηθούν στην εξουδετέρωση της όξινης αντίδρασης του στομάχου που δημιουργείται κατά την πέψη των τροφών, κυρίως του κρέατος και των τυριών. Επιπλέον, τα λαχανικά προσφέρουν και πολλά μέταλλα και ιχνοστοιχεία, όπως:

  • ασβέστιο
  • σίδηρο
  • νάτριο
  • χλώριο
  • μαγνήσιο
  • μαγγάνιο
  • φώσφορο

Η ποιότητα των θρεπτικών συστατικών, που παρέχονται από τα λαχανικά, είναι δυνατό να επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες. Τέτοιοι παράγοντες είναι η σύσταση του εδάφους και οι κλιματικές συνθήκες.

Πολλά λαχανικά περιέχουν μεγάλες ποσότητες βιταμινών C, Β1, Β2 και Α και σε μικρότερη ποσότητα φολικό οξύ. Η Β-καροτίνη, ουσία που το σώμα μας τη μετατρέπει σε βιταμίνη Α, βρίσκεται άφθονη σε λαχανικά με πορτοκαλί χρώμα, όπως είναι το καρότο, και τα σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά. Το ασκορβικό οξύ ή βιταμίνη C αφθονεί στην πιπεριά, στα κραμβοειδή και φυλλώδη λαχανικά. Οι βιταμίνες Β1 και Β2 περιέχονται στα φασολάκια, τα σπαράγγια και στο σπανάκι.

Ωμά ή μαγειρεμένα;

Πολλές συζητήσεις έχουν γίνει κατά καιρούς για το ποιος είναι ο πιο «υγιεινός» τρόπος να καταναλώσουμε  τα λαχανικά μας, χωρίς αυτά να χάσουν τα πολύτιμα θρεπτικά τους συστατικά.

Η ερώτηση για το εάν τα ωμά ή μαγειρεμένα λαχανικά είναι πιο θρεπτικά υπάρχει εδώ και χρόνια. Είναι αλήθεια ότι κάποια λαχανικά είναι πιο υγιεινά όταν τρώγονται αφού μαγειρευτούν. Τα λαχανικά έχουν τη δική τους τεχνική στον τρόπο μαγειρεύονται ώστε να μην αλλοιώνονται οι βιταμίνες, η γεύση τους και τα θρεπτικά συστατικά που περιέχουν.

Το μαγείρεμα και οι υψηλές θερμοκρασίες μειώνουν ή αυξάνουν τα θρεπτικά συστατικά των λαχανικών. Γι αυτόν το λόγο, κάποια είναι καλό να καταναλώνονται ωμά και άλλα μαγειρεμένα. Ωστόσο, το ζήτημα αυτό είναι λίγο πολύπλοκο.

Λαχανικά που πρέπει να καταναλώνουμε ωμά

Τα πράσινα λαχανικά περιέχουν χλωροφύλλη, φυτικές ίνες, λουτεΐνη, ζεαξανθίνη, ασβέστιο, φιλικό οξύ, βιταμίνη C, βιταμίνη Α, βιταμίνη Β, ασβέστιο, κάλιο, μαγγάνιο, χρώμιο και β-καροτένιο. Επίσης, είναι εξαιρετική πηγή σιδήρου που βοηθά στην κυκλοφορία του αίματος. Περιέχουν και μαγνησίο, μιας πολύ σημαντική ουσία για τον εγκέφαλο και το νευρικό σύστημα. Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν το πράσο, το σπανάκι, τα αγριόχορτα (παπαρούνες, μαρόνια, καυκαλήθρες) τα σέσκουλα, η ρόκα και το μαρούλι .

Όταν καταναλώνονται ωμά  απελευθερώνεται περισσότερο η  θρεπτική τους αξία. Μειώνουν την πείνα, καταπολεμάν την δυσκοιλιότητα και ενισχύουν με τις αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες τους την αντικαρκινική τους δράση.

Kρεμμύδια

Ωμά τα κρεμμύδια είναι από τις καλύτερες πηγές κουερσετίνης, μίας φλαβονοειδούς ουσίας η οποία έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Η κουερσετίνη μπορεί να βοηθήσει στον έλεγχο των αλλεργιών και του άσθματος. Προτιμήστε το κόκκινα κρεμμύδια. όσο πιο σκούρο το χρώμα τόσο περισσότερες οι αντιοξειδωτικές ουσίες.

Πιπεριές

Οι πιπεριές έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε θρεπτικές ουσίες. Αποτελούν μια από τις πλουσιότερες πηγές βιταμινών Α και C, καλή πηγή φυτικών ινών, φιλικού οξέος, βιταμίνης Κ και μαγγανίου. Μαγειρεμένες  χάνουν τη βιταμίνη C.

Λάχανο

Είτε μαγειρεμένο είτε ωμό, έχει πολλές ιδιότητες. Τα άτομα με γαστρεντερικές παθήσεις είναι καλύτερα να το τρώνε σε ζύμωση προσφέροντας έτσι φυσικά προβιοτικά .

Είναι ιδανικό για υγιή μάτια και δέρμα, καθώς είναι πλούσιο σε βιταμίνη Α. Βοηθά τους πνεύμονες, το στομάχι και προστατεύει από τον καρκίνο του παχέος εντέρου. Επίσης είναι εξαιρετικό για όσους ασκούνται, καθώς βοηθά στο «χτίσιμο» των μυών.

Αγγούρι

Περιέχει φυτικές ίνες, φυλλικό οξύ, βιταμίνη C, βιταμίνη Β1, βιταμίνη Β2, ασβέστιο, πρωτεΐνη, λίπος, υδατάνθρακες, σίδηρο, φώσφορο, κάλιο, σάκχαρα, βιταμίνη Β3, Β5, μαγνήσιο, ψευδάργυρο και μαγγάνιο.

Αγγούρι καθαρίζει και αναζωογονεί την επιδερμίδα και έχει διουρητικές ιδιότητες. Η υψηλή περιεκτικότητά του σε νερό, οι βιταμίνες Α, Β και C και η παρουσία μετάλλων, όπως μαγνήσιο, κάλλιο και μαγγάνιο, το καθιστούν σημαντικό για τη φροντίδα του δέρματος. Επίσης κάνει καλό στην πέψη, βελτιώνει την υγεία των αρθρώσεων, κρατά την αρτηριακή πίεση σε φυσιολογικά επίπεδα, έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, ανακουφίζει την αρθρίτιδα, βελτιώνει την υγεία των δοντιών και των ούλων και δρα βοηθητικά στους διαβητικούς.

Μια ακόμη ιδιότητα του αγγουριού είναι η θεραπευτική του δράση σε παθήσεις, που αφορούν την ουροδόχο κύστη και τα νεφρά. Η υψηλή περιεκτικότητά του σε νερό είναι βοηθητική στις λειτουργίες των νεφρών, προωθώντας την ούρηση, καθώς το αγγούρι ανήκει στην ομάδα των φυσικών διουρητικών. Καλό είναι να καταναλώνεται ωμό και με την φλούδα. 

Ντομάτα

Συμβάλλει στην υγεία της καρδιάς. Η κατανάλωση μιας ντομάτας την ημέρα μπορεί να προσφέρει μέχρι και 30% προστασία από τις καρδιακές παθήσεις χάρη στην υψηλή περιεκτικότητά της σε λυκοπένιο, που μειώνει τα επίπεδα της LDL, της «κακής» χοληστερόλης.

Επίσης, το λυκοπένιο που περιέχεται στην ντομάτα, είναι μια από τις ισχυρότερες αντιοξειδωτικές ουσίες, με αποτέλεσμα να μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη μέχρι και κατά 45%. Ακόμη διαθέτει υψηλά ποσοστά βιταμίνης C, βοηθώντας έτσι στην ενίσχυση της άμυνας του οργανισμού. Είναι πλούσια σε κάλιο, το οποίο ρυθμίζει την αρτηριακή πίεση.

Ωστόσο, οι ντομάτες καλό  είναι  να τρώγονται μαγειρεμένες (κυρίως ψητές)  με λίγο ελαιόλαδο, γιατί απελευθερώνεται περισσότερο λυκοπένιο, το οποίο ως γνωστόν καταπολεμά τον καρκίνο.

Βιβλιογραφία

Βιβλίο :  Η διατροφή στην νηστεία  Θεωρία και Πράξη 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram

Περισσότερα άρθρα

αλκοόλ και εφηβεία

Αλκοόλ και εφηβεία 

Ο όρος αλκοόλ και εφηβεία προκαλεί όλο και μεταλύτερη ανησυχία τα τελευταία χρόνια μιας και η κατανάλωση οινοπνεύματος από νεαρά άτομα αυξάνεται

Scroll to Top