Γρανίτα ή παγωτό;

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram

Είμαστε πια στην καρδιά του καλοκαιριού, η ζέστη χτυπάει κόκκινο και  ήρθε η ώρα να απαντήσουμε στο αιώνιο ερώτημα: παγωτό ή γρανίτα;

Ποιο είναι πιο θρεπτικό; Τι να προτιμήσουμε; Η αλήθεια είναι ότι το παγωτό είναι ξεκάθαρος νικητής τουλάχιστον στις προτιμήσεις των περισσότερων, όμως δεν είναι λίγοι εκείνοι που τους αρέσει εξίσου και η γρανίτα. Πάμε όμως να βάλουμε τις 2 αυτές επιλογές στο μικροσκόπιο.

Πώς φτιάχνεται το παγωτό;

Υπάρχουν 2 είδη παγωτού, το φρέσκο και το εργοστασιακό (βιομηχανικό) παγωτό.

Το φρέσκο παγωτό μπορούμε να το βρούμε στα ζαχαροπλαστεία και στις gelateria, ενώ το βιομηχανικό παγωτό το βρίσκουμε στα ψυγεία των supermarket, περιπτέρων κτλ. Παράλληλα, τα 2 είδη παγωτού έχουν κάποιες διαφορές ως προς την παραγωγή και τη σύνθεση.

Το φρέσκο παγωτό περιέχει λίπος από φυσικές πηγές, δηλαδή το λίπος του γάλακτος και της κρέμας γάλακτος ενώ το βιομηχανικό παγωτό περιέχει αποβουτυρωμένο γάλα σε σκόνη και πρόσθετο λίπος από υδρογονωμένα φυτικά λιπαρά. Ακόμη, το βιομηχανικό παγωτό έχει μεγαλύτερη περιεκτικότητα αέρα από το φρέσκο για αυτό και έχει πιο ελαφριά γεύση.

Στο βιομηχανικό παγωτό μπορούμε εύκολα από την ετικέτα να δούμε τα θρεπτικά συστατικά του, δηλαδή την περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, λιπίδια, υδατάνθρακες και φυσικά τις θερμίδες καθώς και τον χρόνο ζωής του, που είναι περίπου 2 χρόνια. Ο χρόνος ζωής του φρέσκου παγωτού είναι λίγες εβδομάδες.

Υπάρχουν «διαιτητικές» επιλογές παγωτού;

Γενικότερα, οι πιο απλές γεύσεις παγωτού είναι και αυτές που σου δίνουν τις λιγότερες θερμίδες. Όσο προσθέτεις μπισκότα, πραλίνες, καραμέλα κτλ τόσο αυξάνεις τη θερμιδική του αξία και παράλληλα μειώνεις τη θρεπτική του αξία.

Πέρα από τις κλασικές γεύσεις πλέον, τόσο στο βιομηχανικό όσο και στο φρέσκο παγωτό, μπορείς να βρεις πολλές επιλογές πιο light εκδοχών. Χαμηλό σε λιπαρά, με λιγότερη ζάχαρη, με γλυκαντικά όπως στέβια είναι οι βασικές επιλογές για εσένα που «προσέχεις» το σωματικό σου βάρος ή για εσένα που κάνεις κάποια ειδική διατροφή (πχ οι διαβητικοί).

Πώς φτιάχνεται η γρανίτα;

Η γρανίτα αποτελείται από πάγο, χυμό φρούτων και ζάχαρη. Μπορείς να βρεις διάφορες γεύσεις από φρούτα, όπως φράουλα, λεμόνι, μάνγκο κτλ.

Η γρανίτα αλλιώς ονομάζεται σορμπέ. Εκτός από αυτή την παρασκευή, υπάρχει και η επιλογή με τη χρήση γάλακτος, η οποία ονομάζεται σερμπέ. Πλέον, μπορείς να βρεις στο εμπόριο και επιλογές γρανίτας χωρίς ζάχαρη ή ακόμη και με γλυκαντικά όπως στέβια.

Πόσες θερμίδες έχει το παγωτό και η γρανίτα;

Η θερμιδική αξία του παγωτού και της γρανίτας βασίζεται στην περιεκτικότητά τους σε ζάχαρη και σε λίπος. Στον παρακάτω πίνακα μπορείς να δεις αναλυτικά τα συστατικά και τις θερμίδες από διάφορα είδη παγωτού και γρανίτας.

ΕίδοςΠοσότηταΕνέργεια (kcal)Πρωτεΐνες (g)Υδατάνθρακες (g)Λιπίδια (g)
Παγωτό βανίλια1 scoop (120g)2484,228,313,2
Παγωτό σοκολάτα1 scoop (120g)  2594,633,813,2
Παγωτό βανίλια fat free1 cup (130g)185640,40
Παγωτό σοκολάτα (με ξηρούς καρπούς, cookies κτλ)1 scoop (125g)3114,94314,8
Παγωτό βανίλια (με ξηρούς καρπούς, cookies κτλ)1 scoop (125g)3024,638,114,8
Gelato βανίλια1 scoop (160g)3985,635,725,9
Gelato σοκολάτα1 scoop (160g)4027,631,727,2
Γρανίτα φρούτων1 cup (200g)2201,654,20,1
Γρανίτα1 stick (50g)4009,60,1

Τελικά, να επιλέξω παγωτό ή γρανίτα;

Σωστή απάντηση δεν υπάρχει! Μπορείς να επιλέξεις αυτό που σου αρέσει περισσότερο και να το απολαύσεις πραγματικά!

Όπως είδαμε μεγάλες διαφορές δεν υπάρχουν στις θερμίδες και στα θρεπτικά συστατικά. Συνεπώς όταν θα έρθει η ώρα να επιλέξεις τι θα καταναλώσεις το μόνο που έχεις να σκεφτείς είναι τι έχεις όρεξη!

Πώς μπορώ να φτιάξω σπιτικό «παγωτό»;

Σίγουρα θα έχετε δει ή και δοκιμάσει να φτιάξετε σπιτικό παγωτό από κάποια συνταγή, όμως η αλήθεια είναι ότι δύσκολα πετυχαίνουμε την επιθυμητή υφή και την αφράτη σύσταση. Ωστόσο, αν θέλετε να δοκιμάσετε μια πιο υγιεινή επιλογή με ελάχιστα υλικά που θυμίζει έντονα παγωτό σας έχω τη λύση!

Θα χρειαστείτε να τεμαχίσετε μια πολύ ώριμη μπανάνα, να επιλέξετε κάποια πολύ ώριμα φρούτα που έχουν ξεμείνει όπως φράουλα και να τα βάλετε στην κατάψυξη! Χτυπώντας σε ένα δυνατό μίξερ με λίγο γάλα ή γιαούρτι έχουμε αμέσως ένα τέλειο «παγωτό»!

Δοκιμασμένες ιδέες για το τέλειο σπιτικό «παγωτό»
  • Μπανάνα – Φράουλα – Ρόφημα αμυγδάλου
  • Μπανάνα – Σκόνη κακάο – Ρόφημα φουντουκιού
  • Μπανάνα – Μύρτιλα – Ρόφημα καρύδας
  • Μπανάνα – Φιστικοβούτυρο – Ρόφημα αμυγδάλου
  • Μπανάνα – Σταγόνες σοκολάτας – Ρόφημα αμυγδάλου

Φυσικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε οποιοδήποτε φυτικό ρόφημα σας αρέσει, είτε γάλα είτε γιαούρτι. Οι ιδέες είναι ανεξάντλητες αρκεί να υπάρχει φαντασία!

Συνολικά, να θυμάστε ότι αν κρατήσουμε το μέτρο στην κατανάλωση παγωτού ή/και γρανίτας το καλοκαίρι, κανένα πρόβλημα με το σωματικό βάρος δε θα αντιμετωπίσουμε! Σημασία έχει να απολαμβάνουμε το παγωτό (ή τη γρανίτα μας) όταν το καταναλώνουμε χωρίς τύψεις! Εσύ αλήθεια τι προτιμάς, παγωτό ή γρανίτα;

Βιβλιογραφία
  • Uniteis e.V. May 2011. Differenze qualitative tra gelato artigianale e “ice cream.” Available at: http://www.uniteis.com/gelato-artigianale/differenze-qualitative-tra-gelato-artigianale-e-ice-cream/. Accessed 4 May 2016
  • USDA Nutrient Database ICE CREAM, VANILLA (SURVEY (FNDDS), 1097924) 
  • USDA Nutrient Database ICE CREAM, CHOCOLATE (SURVEY (FNDDS), 1097926) 
  • USDA Nutrient Database ICE CREAMS, VANILLA, FAT FREE (SR LEGACY, 170659) 
  • USDA Nutrient Database ICE CREAM, CHOCOLATE, WITH ADDITIONAL INGREDIENTS (SURVEY (FNDDS), 1097927) 
  • USDA Nutrient Database ICE CREAM, VANILLA, WITH ADDITIONAL INGREDIENTS (SURVEY (FNDDS), 1097925) 
  • USDA Nutrient Database GELATO, CHOCOLATE (SURVEY (FNDDS), 1097931) 
  • USDA Nutrient Database GELATO, VANILLA (SURVEY (FNDDS), 1097930) 
  • USDA Nutrient Database SORBET (SURVEY (FNDDS), 1102741) 
  • USDA Nutrient Database POPSICLE (SURVEY (FNDDS), 1103997) 
Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram

Περισσότερα άρθρα

αλκοόλ και εφηβεία

Αλκοόλ και εφηβεία 

Ο όρος αλκοόλ και εφηβεία προκαλεί όλο και μεταλύτερη ανησυχία τα τελευταία χρόνια μιας και η κατανάλωση οινοπνεύματος από νεαρά άτομα αυξάνεται

Scroll to Top