Ρίγανη : Ιδιότητες και οφέλη

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram

Η ρίγανη είναι ένα βότανο το οποίο χρησιμοποιείται στη Μεσογειακή κουζίνα αρκετούς αιώνες. Εκτός από τη μαγειρική χρησιμοποιείται και στη φαρμακολογία. Προσθέτει γεύση και άρωμα στα φαγητά ένω ταυτόχρονα έχει πολλά οφέλη για την υγεία μας.

Συστατικά ρίγανης

Η ρίγανη είναι πλούσια σε βιταμίνη C, μαγγάνιο και ασβέστιο αλλά και σε φυτοχημικές ενώσεις όπως τα φλαβονοειδή και τα φαινολικά οξέα.

Υπάρχουν κάποιες χημικές ουσίες που δίνουν στη ρίγανη τη χαρακτηριστική της μυρωδία και γεύση. Αυτές είναι, η θυμόλη, το πινένιο, το λιμονένιο, η καρβακρόλη, το οκιμένιο και καρυοφυλλένιο. Σε αυτές τις ουσίες οφείλονται πολλά από τα οφέλη που προσφέρει στην υγεία.

Οφέλη της ρίγανης

Η ρίγανη έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση, αντιφλεγμονώδεις και αντιβακτηριδιακές ιδιότητες.  

Το αιθέριο έλαιο ρίγανης είναι ιδιαίτερα υψηλό σε καρβακρόλη και θυμόλη, τα οποία είναι δύο αντιοξειδωτικά που προστατεύουν τα κύτταρα από βλάβες που προκαλούνται από τις ελεύθερες ρίζες. Σε αυτές τις δύο ουσίες οφείλεται κυρίως η αντιμικροβιακή και η αντιφλεγμονώδης δράση της.

Η ρίγανη χρησιμοποιείται επίσης και στη φαρμακευτική για την παρασκευή διαφόρων φυτικών σκευασμάτων. Ανάμεσα στις φαρμακευτικές χρήσεις της είναι η συμβολή της στη θεραπεία της αναπνευστικής όδου, του ασθματος, του βήχα αλλά και της βροχίτιδας. Επίσης, συμβάλλει στη θεραπεία διαταραχών του γαστρεντερικού σωλήνα όπως σε καούρες, δυσπεψία και φουσκώματα αλλά και σε χρόνιες ασθένειες όπως οι φλεγμονώδεις νόσοι του εντέρου.

Η τοπική εφαρμογή της ενδέχεται να οφελήσει ασθενείς με δερματικά προβλήματα όπως ακμή και ψωρίαση και να προστατέψει από διάφορες μολύνσεις του δέρματος, ενώ φαίνεται να καταπραύει και τους πόνους περιόδου.

Χρήσεις ρίγανης

Τη ρίγανη μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε με μέτρο στη μαγειρική. Μπορούμε επίσης να χρησιμοποιήσουμε το αιθέριο έλαιο της αλλά και να καταναλώσουμε διάφορα αφεψήματα συνδυαστικά με άλλα βότανα. Επίσης, μπορει να χρησιμοποιηθεί σε διάφορα σιρόπια για το βήχα ή και για καλλυντική χρήση.

Ο ακριβής μηχανισμός που συμβάλλει σε όλες τις παραπάνω ασθένειες δεν έχει μελετηθεί και διευκρινιστεί πλήρως και για αυτόν τον λόγο συστήνεται η μέτρια κατανάλωσή της.

Βιβλιογραφία
  • «Oregano (Origanum vulgare) extract for food preservation and improvement in gastrointestinal health», (2019)
  • Veenstra, Johnson.  Int J Nutr. 2019 ; 3(4): 43–52. doi:10.14302/issn.2379-7835.ijn-19-2703
  • «Flavonoids and Phenolic Acids from Oregano: Occurrence, Biological Activity and Health Benefits» (review), (2018), Gutiérrez-Grijalva et al, Plants 2018, 7, 2; doi:10.3390/plants7010002,
  • «Oregano, Overview of the Literature on Health Benefits», (2010), Singletary et al , Nutrition Today, Volume 45 , Number 3 , May/June, 2010
  • «Λειτουργικά τρόφιμα, ο ρόλος τους στην προαγωγή υγείας», (2015), Κουτελιδάκης, εκδ. Ζητη, Κεφ.13 «βιοδραστικότητα εκχυλισμάτων και αιθέριων ελαίων φαρμακευτικών φυτών της Ελληνικής χλωρίδας»
Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram

Περισσότερα άρθρα

δίαιτα κέτο

Δίαιτα Κέτο: Όλη η αλήθεια

Η δίαιτα κέτο είναι μια διατροφή πολύ φτωχή σε υδατάνθρακες και πλούσια σε λιπαρά. Ένα κλασικό πρόγραμμα στην δίαιτα κέτο αποτελείται σε

Scroll to Top