Ελαιόλαδο και οφέλη του

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram

Το δέντρο της ελιάς συγκαταλέγεται ανάμεσα στα αρχαιότερα καλλιεργούμενα δέντρα στην λεκάνη της Μεσογείου.

Έχουμε την τύχη να είμαστε μια από τις χώρες που ευνοείται η καλλιέργεια της ελιάς και χρησιμοποιούμε το υγρό χρυσάφι που παράγει καθημερινά στα φαγητά μας.

Ο υγρός χρυσός, όπως αποκαλούν το ελαιόλαδο, είναι ένας διατροφικός θησαυρός. Πολύτιμος, απαραίτητος και αναντικατάστατος για την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού.

Οι φαρμακευτικές ιδιότητες που του αποδίδονται πολλές. Οι γνώσεις μας για τα οφέλη του ελαιόλαδου ξεκινούν από την αρχαιότητα. Φτάνοντας στο σήμερα αποδεδειγμένα πλέον και επιστημονικά εκτιμούμε την ύπαρξη αυτού του δέντρου.

Ποια θρεπτικά συστατικά συνθέτουν το ελαιόλαδο;
  • Μονοακόρεστα (MUFA) και πολυακόρεστα (PUFA) λιπαρά οξέα
  • Λιποδιαλυτές βιταμίνες ADEK
  • Πολυφαινόλες

Η περιεκτικότητα των φυτοχημικών ουσιών διαφέρει από λάδι σε λάδι. Οι πρακτικές καλλιέργειας, το στάδιο της ωρίμανσης του καρπού κατά την συγκομιδή, ο τρόπος που θα παραχθεί το λάδι στο ελαιοτριβείο καθώς και από το πως θα το αποθηκεύσουμε αποτελούν παράγοντες που καθορίζουν την ποσότητα των θρεπτικών συστατικών που περιέχει.

Υποστηρίζει την καλή λειτουργία της καρδιάς και της αρτηριακής πίεσης

Τα αντιοξειδωτικά που περιέχει αποτελούν μια φυσική λύση για την διαχείριση και προφύλαξη ασθενειών που σχετίζονται με το καρδιαγγειακό σύστημα.

Σε μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Pharmacological Research, διαπιστώθηκε ότι όσοι κατανάλωναν σαν κύρια πηγή λίπους το ελαιόλαδο (έξτρα παρθένο ή παρθένο) σε καθημερινή βάση, είχαν λιγότερες πιθανότητες εμφάνισης υπέρτασης.

Η καλή χοληστερίνη (HDL) διατηρήθηκε σε φυσιολογικά επίπεδα ενώ  η κακή χοληστερίνη (LDL) μειώθηκε.

Παρέχει αντιφλεγμονώδη δράση

Η μεγάλη συγκέντρωση σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα (MUFA) και οι πολυφαινόλες προσδίδουν στο ελαιόλαδο αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες παρόμοιες με την φαρμακευτική ουσία ιβουπροφαίνη που συνταγογραφείται για την καταστολή της φλεγμονής.  

Η κατανάλωση τροφίμων με αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτική δράση, μπορούν να βοηθήσουν στην διαχείριση του χρόνιου πόνου.

Υποστηρίζει την καλή λειτουργία του εντέρου

Ένα από τα θέματα που έχει σχέση με την λειτουργία του εντέρου είναι η δυσκοιλιότητα, μια κατάσταση ιδιαίτερα άβολη που προκαλεί φούσκωμα, ναυτία και άσχημη διάθεση.

Μια φυσική μέθοδος για την αντιμετώπιση της περιστασιακής δυσκοιλιότητας αποτελεί η πρόσληψη ελαιόλαδου με άδειο στομάχι. Λειτουργεί σαν λιπαντικό του πεπτικού σωλήνα διευκολύνοντας τις κενώσεις.

Οι πολυφαινόλες του ελαιόλαδου επηρεάζουν την σύνθεση της μικροβιακής χλωρίδας, εμποδίζοντας την ανάπτυξη βλαβερών βακτηρίων.

Παρόλο που οι έρευνες in vivo είναι λίγες, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η κατανάλωση αυτού του τρόφιμου συμβάλει στην διατήρηση της ομοιόστασης του εντερικού επιθηλίου προστατεύοντας τον οργανισμό από ασθένειες που μπορεί να αναπτυχθούν στο έντερο.

Διαθέτει αντικαρκινικές ιδιότητες

Οι πολυφαινόλες παίζουν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη του καρκίνου γιατί έχουν την ικανότητα να δεσμεύουν τις ελεύθερες ρίζες που παράγονται στον οργανισμό.

Ερευνητές από διαφορετικά πανεπιστήμια που συνεργάστηκαν, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η ελαιοκανθάλη  από το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο προκαλεί τον κυτταρικό θάνατο των καρκινικών κυττάρων.

Προστασία από τις επιπλοκές του σακχαρώδη διαβήτη

Η αντιοξειδωτική ικανότητα του ελαιόλαδου μπορεί να μετριάσει την βλάβη που προκαλούν στα κύτταρα τα αυξημένα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα.

Μ’ αυτόν τον τρόπο μειώνουν το ρίσκο εμφάνισης των επιπλοκών που μπορεί να εμφανίσουν τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη, όπως είναι διαβητική νευροπάθεια και αμφιβληστροειδική νευροπάθεια.

Θωρακίζει τον οργανισμό ενάντια στην νόσο Αλτσχάιμερ

Πρόσφατες έρευνες έδειξαν ότι η περιεκτικότητα του έξτρα παρθένου ελαιόλαδου σε ολεοκανθάλη έπαιξε σημαντικό ρόλο στο να εμποδίσει και να σταματήσει την εξέλιξη της νόσου.

Το κάψιμο που νιώθουμε στο πίσω μέρος του λαιμού μετά από κατανάλωση έξτρα παρθένου ελαιόλαδου οφείλεται στην ολεοκανθάλη.

Για  να αποκομίσουμε τα μέγιστα δυνατά οφέλη, προτιμούμε να το καταναλώνουμε ωμό.  Όταν μαγειρεύουμε καλό είναι να το προσθέτουμε προς το τέλος για την διατήρηση των θρεπτικών συστατικών.

Πηγές
  1. Bucciantini, M.; Leri, M.; Nardiello, P.; Casamenti, F.; Stefani, M. Olive Polyphenols: Antioxidant and Anti-Inflammatory Properties. Antioxidants 2021, 10, 1044. https://doi.org/10.3390/antiox10071044
  2. Christiane Ishikawa Ramos, Aline Fátima Andrade de Lima, Daniela Gimenes Grilli, Lilian Cuppari, The Short-Term Effects of Olive Oil and Flaxseed Oil for the Treatment of Constipation in Hemodialysis Patients, Journal of Renal Nutrition, Volume 25, Issue 1, 2015, Pages 50-56, ISSN 1051-2276, https://doi.org/10.1053/j.jrn.2014.07.009.
  3. Covas, M. Olive oil and the cardiovascular system. Pharmacological Research
  4. Jasmine F Millman, Shiki Okamoto, Taiki Teruya, Tsugumi Uema, Shinya Ikematsu, Michio Shimabukuro, Hiroaki Masuzaki, Extra-virgin olive oil and the gut-brain axis: influence on gut microbiota, mucosal immunity, and cardiometabolic and cognitive health, Nutrition Reviews, Volume 79, Issue 12, December 2021, Pages 1362–1374, https://doi.org/10.1093/nutrit/nuaa148
  5. Mariangela Rondanelli ,Milena Anna Faliva, Alessandra Miccono, Maurizio Naso,Mara Nichetti,Antonella Riva, Fabio Guerriero Manuela De Gregori, Gabriella Peroni and Simone Perna Food pyramid for subjects with chronic pain: foods and dietary constituents as anti-inflammatory and antioxidant agents
  6. Monica Deiana, Gessica Serra  and  Giulia Corona  Modulation of intestinal epithelium homeostasis by extra virgin olive oil phenolic compounds
  7. Oleocanthal and oleocanthal-rich olive oils induce lysosomal membrane permeabilization in cancer cells April 2019 DOI:10.1101/610097
  8. TheDiabetesCouncil.com
healthy cooking @home
Ένας executive Chef έρχεται να σας μαγειρέψει στο σπίτι σας δωρεάν!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram

Περισσότερα άρθρα

τι ρίχνει άμεσα το ζάχαρο

Τι ρίχνει άμεσα το ζάχαρο

Τι ρίχνει άμεσα το ζάχαρο; Σίγουρα έχετε προσέξει ότι αν περάσουν πολλές ώρες από το τελευταίο σας γεύμα εμφανίζονται διάφορα συμπτώματα όπως

ομελέτα με λαχανικά

Ομελέτα με λαχανικά

Ομελέτα με λαχανικά! Εύκολη, γρήγορη, νόστιμη και θρεπτική ομελέτα με απλά υλικά. Συνταγή με εντυπωσιακό γευστικό αποτέλεσμα. Αν μάλιστα κάποιος θέλει να

βαλεριάνα

Βαλεριάνα

Η βαλεριάνα είναι ένα φυτό που προέρχεται από την Ευρώπη και την Ασία αλλά αναπτύσσεται επίσης στη Βόρεια Αμερική. Χρησιμοποιείται ιατρικά από

Scroll to Top