Χημική δίαιτα : 5+1 λόγοι να μην την ακολουθήσεις

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram

Εσύ άκουσες για την χημική δίαιτα; Στο internet άρθρα συχνά ανά καιρούς εμφανίζονται άρθρα για τις δημοφιλείς χημικές δίαιτες με πολύ δελεαστικούς και έντονους τίτλους!

Χάστε 7 κιλά σε 7 ημέρες”, “Χημική δίαιτα για επίπεδη κοιλιά!!”, “Δείτε πώς θα απαλλαγείτε από τα περιττά κιλά σε 5 ημέρες”. Όλοι μας έχουμε μπει στον πειρασμό να ανοίξουμε ένα τέτοιο άρθρο.

Κάποιοι κιόλας μπορεί να έχουν ακολουθήσει μια χημική δίαιτα ή να έχουν κάποιο γνωστό ή φίλο που την εφάρμοσε και είδε αποτέλεσμα. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Τι είναι η χημική δίαιτα;

Για την ακρίβεια δεν υπάρχει συγκεκριμένος ορισμός της χημικής δίαιτας.

Στην ουσία αποτελεί ένα διατροφικό πρότυπο, συνήθως ακραίο, που εστιάζει σε κάποιες ομάδες τροφίμων ενώ παράλληλα αποκλείει κάποιες άλλες. Συνήθως, μια χημική δίαιτα είναι πλούσια σε λιπίδια και πρωτεΐνες και παράλληλα φτωχή σε υδατάνθρακες.

Συχνά, στηρίζεται στη μονοφαγία, δηλαδή να τρώμε μια ομάδα τροφίμων όλη την ημέρα όπως για παράδειγμα “Δευτέρα μόνο φρούτα και χυμούς, Τρίτη αποκλειστικά κοτόπουλο, Τετάρτη μόνο λαχανικά και όχι φρούτα”. Ο λόγος μια τέτοιου είδους δίαιτα είναι δημοφιλής είναι γιατί είναι ad libitum, δηλαδή δεν περιορίζει τις ποσότητες τροφίμων που καταναλώνουμε!

Γιατί η χημική δίαιτα είναι μια δίαιτα FAD;

Σύμφωνα με το British Dietetic Association, FAD ονομάζεται μια δίαιτα, η οποία είναι «της μόδας» μια συγκεκριμένη περίοδο και υπόσχεται γρήγορα αποτελέσματα στην απώλεια σωματικού βάρους χωρίς να έχει επαρκή επιστημονικά δεδομένα που να την υποστηρίζουν.

Τα δεδομένα δείχνουν ότι η απώλεια σωματικού βάρους έρχεται πράγματι γρήγορα. Η επαναπρόσληψή του όμως είναι δεδομένη. Συνήθως, είναι αρκετά αυστηρές σε ποικιλία και είδη τροφίμων. Τελικά προτείνουν μια βραχυπρόθεσμη λύση στο μακροχρόνιο πρόβλημα του υπέρβαρου και της παχυσαρκίας. Γι’ αυτό ακριβώς το λόγο, η χημική δίαιτα είναι στην ουσία μια FAD δίαιτα.

Γιατί να μην ακολουθήσω μια χημική δίαιτα;

Η επαναπρόσληψη του βάρους είναι πολύ συχνή

Ακολουθώντας μια χημική δίαιτα η απώλεια βάρους είναι γρήγορη και συχνά εύκολη.

Γρήγορα όμως θα έρθει και αύξηση του βάρους μόλις σταματήσετε την συγκεκριμένη διατροφή.

Απώλεια βάρους δεν σημαίνει και απώλεια λίπους

Τέτοιου είδους διατροφικά σχήματα βοηθούν στη γρήγορη απώλεια σωματικού βάρους. Στην συγκεκριμένη περίπτωση όμως, η χημική δίαιτα επιφέρει απώλεια μυϊκού ιστού και υγρών και όχι σωματικού λίπους.

Ο ιδανικός ρυθμός απώλειας βάρους που υποστηρίζεται από επιστημονικά δεδομένα είναι 0,5–1 kg/ εβδομάδα.

Ο αποκλεισμός τροφίμων οδηγεί σε διατροφικές ελλείψεις

Η ισορροπία και η ποικιλία είναι βασικοί άξονες της διατροφής.

Όπως γίνεται αντιληπτό, μια χημική δίαιτα τις διαταράσσει έντονα. Η μειωμένη πρόσληψη βιταμινών του συμπλέγματος Β, βιταμίνης C, μετάλλων και φυτικών ινών οδηγούν σε σημαντικές ελλείψεις του οργανισμού. Κατά συνέπεια, προκαλείται δυσλειτουργία σε διάφορα συστήματα όπως το έντερο, ο εγκέφαλος κλπ.

Η έλλειψη ενέργειας παρατηρείται συχνά σε όσους κάνουν χημική δίαιτα

Η απουσία ή πολύ χαμηλή πρόσληψη υδατανθράκων στη διατροφή μας χωρίς προσεκτικό σχεδιασμό της δίαιτάς μας μπορεί να οδηγήσει σε αδυναμία, κόπωση, έλλειψη συγκέντρωσης και διαύγειας.

Μην ξεχνάστε ότι οι υδατάνθρακες είναι η βασική τροφή του εγκεφάλου μας!

Επηρεάζεται αρνητικά η ψυχολογία μας

Σίγουρα, η γρήγορη αλλαγή στο σώμα φέρνει ευχάριστα συναισθήματα, νιώθουμε πιο ανάλαφροι με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση.

Όμως, όπως είδαμε η γρήγορη απώλεια στην χημική δίαιτα συνεπάγεται και γρήγορη επαναπρόσληψη βάρους, η οποία θα φέρει στην επιφάνεια αρνητικά συναισθήματα, την απογοήτευση, το θυμό, το αίσθημα ότι δεν τα καταφέραμε. Ας σκεφτούμε τώρα: Γιατί να βάλουμε τον εαυτό μας σε αυτή τη διαδικασία; 

Η χημική δίαιτα δεν σου μαθαίνει πώς να τρως σωστά και έξυπνα και να έχεις τον έλεγχο του βάρους σου

Η λογική των «απαγορεύμενων» και των «ελεύθερων» τροφίμων στην ουσία δημιουργεί «δαιμονοποιημένες τροφές και διαταράσσει τη σχέση μας με το φαγητό.

Ο σκοπός ενός διατροφικού πλάνου είναι σαφώς να μας βοηθήσει στην απώλεια του βάρους (αν αυτός είναι ο στόχος μας). Παράλληλα όμως να μας μάθει πώς θα τρώμε ευέλικτα, να κάνουμε έξυπνες επιλογές και τελικά πώς να μπορούμε να έχουμε τον έλεγχο τόσο της διατροφής μας όσο και του σωματικού μας βάρους!

Αν δεν κάνω χημική δίαιτα, τι να κάνω για να χάσω βάρος;

Το απόλυτο μυστικό για μια επιτυχημένη απώλεια σωματικού βάρους είναι πολύ απλό και συμπεριλαμβάνει ισορροπημένη διατροφή, αυξημένη σωματική άσκηση, επαρκή και ποιοτικό ύπνο!

Η ισορροπημένη διατροφή για τον καθένα μας μπορεί να σημαίνει διαφορετικά πράγματα και γι’ αυτό χρειάζεται εξατομίκευση. Θυμήσου όμως τα 3 Π, που την χαρακτηρίζουν: Ποιότητα, Ποσότητα και Ποικιλία. Ο διαιτολόγος είναι ο κατάλληλος επαγγελματίας υγείας για να σε καθοδηγήσει, να σε συμβουλεύσει και να σχεδιάσετε μαζί το διατροφικό πλάνο που ταιριάζει καλύτερα σε εσένα και στην καθημερινότητα σου.

Η σωματική άσκηση είναι σημαντικό να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας μας καθώς σχετίζεται θετικά με πολλές παραμέτρους της υγείας μας. Σε μια προσπάθεια απώλειας βάρους θα μας δώσει αυτό το έξτρα έλλειμα θερμίδων που χρειαζόμαστε να δούμε τη διαφορά.

Ο ύπνος, αν και συχνά δεν του δίνουμε την απαραίτητη σημασία, έχει μεγάλη σπουδαιότητα για τη φυσιολογική λειτουργία ολόκληρου του οργανισμού μας. Όταν δεν κοιμόμαστε αρκετά και ποιοτικά, πώς θα λειτουργήσει και ο μεταβολισμός μας σωστά;

Η αλήθεια είναι πώς η απώλεια σωματικού βάρους είναι ένας μαραθώνιος και δεν είναι αγώνας 100 μέτρων για να τρέξουμε πιο γρήγορα και να φτάσουμε στον στόχο μας. Μπορεί να έρθουμε αντιμέτωποι με ανηφόρες, κατηφόρες ή να μείνουμε στάσιμοι. Με υπομονή και πίστη στον εαυτό μας όμως, η επιτυχία είναι δεδομένη!

Βιβλιογραφία
Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram

Περισσότερα άρθρα

Scroll to Top